Huidklachten

Als je huidproblemen hebt, kun je er in heel veel gevallen van uitgaan dat hiervoor een verklaring is die met je darmen te maken hebben. Heb je last van eczeem, acne, rosacea, psoriasis of heb je andere huidproblemen? Denk dan aan de ‘darm-huid connectie’. Er is een duidelijk verband tussen de gezondheid van je darmen en je huidconditie.

Hoe komt het dat de darmen zoveel invloed hebben op de huid?

De darmen vergelijken we met de naar binnen gekeerde buitenwereld. Hoewel de darmen in ons lijf zitten vormen ze de buitenkant van ons lichaam. Zie het als een holle buis van mond tot anus. We hebben op de huid een huidflora met bacteriën, schimmels, zuren en vetten die ons beschermen tegen binnendringers. Van binnen geldt datzelfde voor je spijsverteringstelsel. Daarin bevindt zich ook een totale flora van stofjes en organismen zoals bacteriën die belangrijk zijn voor je immuunsysteem. Deze beschermen ons tegen schadelijke bacteriën en schimmels. Zorg je niet goed voor je darmflora, dan raakt je immuunsysteem verstoord en kun je huidproblemen krijgen. Er zijn veel studies en onderzoeken gedaan waar uit is gebleken dat er daadwerkelijk een link is tussen voeding en huidproblematiek.

Hoe zorg je dat jouw darmen gezond zijn? 

  • Drink voldoende water

Het beste is om 1,5/2 liter water te drinken per dag. Als je niet voldoende drinkt op een dag, kunnen bacteriën en vezels zich ophopen in de darmen. Een tip is om een half liter flesje bij je te hebben en die minimaal 3 keer opnieuw leeg te drinken. Kijk uit met (te veel) koffie, alcohol en thee, deze werken vocht onttrekkend. 

  • Kies voor voeding met een lage GI (glycemische index) 

De glycemische index is een maat om aan te geven hoe snel koolhydraten in de darm worden verteerd en als glucose (een vorm van suiker) in het bloed worden opgenomen.
Producten met een hoge GI worden ook wel snelle suikers genoemd.
Probeer voedingsmiddelen zoals witte suiker, witte rijst, witbrood, zoetigheden en aardappelen (hoge GI) te vervangen voor peulvruchten, bonen, linzen & volkoren producten (minder hoge GI).
Deze producten bevatten het plantaardig hormoon fyto-oestrogeen die zorgt voor balans in je hormoon spiegel en dus ook voor vermindering van acne.
Dingen zoals snoep, taart & frisdrank zijn ook producten met een hoge GI waarde. Probeer deze sowieso te vermijden. Wil je meer advies over hoe je je voeding kan aanpassen, neem dan contact op.

  • Veel antioxidanten                                                                                       

Antioxidanten zitten in alle fel gekleurde groenten en fruit. Ze beschermen je organen en huid en voorkomen dat schadelijke deeltjes (vrije radicalen) het DNA beschadigen. Vooral bosfruit is erg rijk aan antioxidanten. Neem dagelijks wat blauwe bessen, frambozen, of kersen en wissel dit af met ander fruit zoals granaatappel, bananen, peren, appels etc. Maar eet niet teveel fruit (2porties per dag), want ook al is het lekker en gezond, fruit bevat ook suiker wat bij teveel, een negatief effect op je huid kan hebben.

  • Geen stress, ontspan!

Moet je ook vaak naar het toilet als je een examen of een sollicitatiegesprek hebt? Daaruit blijkt dat acute stress direct effect op de darmen heeft.
Je kunt je dan voorstellen dat ook chronische, langdurige stress de werking van je darmen beïnvloedt.
Dit willen we niet voor onze darmen maar ook niet voor onze huid.
Probeer te ontspannen; bijvoorbeeld door voldoende lichaamsbeweging, meditatie of een heerlijk ontspannende massage of behandeling in mijn praktijk (win-win situatie ;)). 

Je kijk op stress veranderen van 'Stress is slecht voor m'n lichaam' naar "Ik kan leren van Stress", is nóg effectiever.

 

Conclusie

Wil je een mooie stralende huid? Houd dan je darmen gezond!

Lukt je dat niet alleen met bovenstaande adviezen, neem dan contact op.

Neem contact op Afspraak makenDownload vragenlijst

Wil je snel resultaat en doeltreffend van je klachten af?
Neem contact op
© 2022 Physi-Care by Eltje | Sitemap