Home > Meno-Power > Wat kan ik doen?

Wat kan ik doen

To do's:

Veel vrouwen doen niets aan de klachten omdat ze denken dat het erbij hoort. Think again, je kunt zelf zeker invloed uitoefenen op de vermindering van klachten zoals opvliegers.

  • Beweging: is absoluut een must tijdens de overgang. Vrouwen slaan oestrogeen in vetweefsel op, als dit teveel wordt in verhouding tot progesteron geeft dat klachten. Door op je gewicht te letten en regelmatig te bewegen voorkom je die vervelende overgangsverschijnselen.
    M.n. Krachtsport is aan te bevelen omdat dit de botten en het spierweefsel versterkt.
    Daarbij verbrandt spierweefsel meer calorieën dan vetweefsel: Win-win situatie
  • Voeding: Vette vis en gezonde oliën kunnen opvliegers voorkomen (omega 3 en extra vierge olijfolie) evenals lijnzaad waar hormonen inzitten die op een natuurlijke manier het oestrogeen aanvullen. Lijnzaad werkt effectief tegen opvliegers zo blijkt uit onderzoek.
  • Eet bij ieder maaltijd een portie groente. Zo kom je makkelijk aan 400-500g/dag.
    M.n. kruisbloemigen als broccoli, bloemkool, boerenkool, radijs, spruitjes, rucola en andere koolsoorten.
    Denk eens aan groene smoothies, salades of een gepureerde soep als lunch om die extra groenten binnen te krijgen.
  • Drink veel water, zeker anderhalve liter per dag. Saliethee kan helpen tegen transpiratie. (Persoonlijk ben ik niet zo'n voorstander van Saliethee omdat het de darmen kan overprikkelen).
    Groene thee helpt de vetverbranding.
  • Sla gerust je ontbijt eens over..... zo'n 3x per week en blijf 16uur nuchter. Drink tussendoor wel voldoende water en thee (zonder honing of suiker natuurlijk).
  • Houd een dagboekje bij over wat je eet en wanneer je opvliegers ervaart.
  • Extra’s: vitamine B12 kan helpen bij neerslachtige gevoelens, dit zit ook in vis, kip, kalkoen en eieren. Opvliegers kosten het lichaam vitamine B, C, kalium en magnesium het is dus goed om dit in de gaten te houden. Het superfood Maca brengt hormonen en het evenwicht tussen oestrogeen en progesteron in balans.
  • Zorg voor voldoende nachtrust; 8u per nacht is geen overbodige luxe. Dit kan een hele uitdaging zijn als je geplaagd wordt door nachtelijke zweetaanvallen.
    Een ademhalingsroutine vóór het slapen gaan kan wonderen verrichten:
    Adem voor 10 min. lang: 5tellen in en 7 tellen uit. Door je neus, naar je buik.
  • Douche koud af! 1á2 minuten aan het eind van het douchen onder koud water staan, verhoogt je weerstand en versterkt het temperatuur regelcentrum in je hypofyse. 

Vermijden:

  • Stress is een grote trigger voor opvliegers. Net als suiker, sterk gekruid eten, cafeïne, alcohol en roken.
  • Geraffineerde suikers en zetmelen zoals witte pasta en rijst. Kies altijd voor de volkoren varianten.

Als je hier rekening mee houdt dan ben je al een heel eind, je voelt je steviger en beter in balans waardoor je eventuele klachten minder heftig en beter te verdragen zijn.

Wil je hier hulp bij, neem dan contact op.

Naar prijslijst Neem contact op 

Wil je snel resultaat en doeltreffend van je klachten af?
Neem contact op
© 2022 Physi-Care by Eltje | Sitemap